söndag 3 augusti 2014

Utflykt på havet


En kväll med kunskap god mat kunde väl inte vara fel. Att få se både stenkusten på norra Öland och Jungfrun på nära håll lockade mig!

Havet har underminerat berggrunden under alla år, till slut rasar allt ut i havet. Spännande att se från det här hållet. Kör man på kustvägen står bara, varning för ras, kör ej vid sidan av vägen!
 

Öns enda raukar är ännu maffigare från sjösidan!

Maten var god, lax, skagenröra, räkor med aioli, laxburgare med potatissallad mm mm. tillagad av lokal fiskare i Kroken. man kunde få köpa vin..det fanns sällskap som ville... Sedan fortsatte lektionen..

När vi närmade oss Jungfrun kom ovädret med regn och åska ifatt oss. Men så härligt att få komma så nära och se den röda kalkstenen lysa, vi lärde att ön blev en av de första nationalparkerna i Sverige.

Mörkt blev det innan hemkomst, och så den vanligaste frågan i sommar, var är "Tissen"? Vi letade och letade, ropade ut i natten, men hon låg tyst under tvätthögen och lät oss hålla på! Så, nu var alla inomhus!

3 kommentarer:

  1. Den där båtturen har blivit populär förstår jag! Och kul att du träffade på Gugge också. Han är vår suveräne kassör i hembygdsföreningen. Nu ska jag baka muffins till hembygdsdagen på torsdag. Inte visste jag att det skulle bli värmerekord i dag men enda dagen jag har tid att göra det.
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  2. Hej Kerstin. Kul att se Dina inlägg. Mikael på besök. Nu börjar min semester. Mitt barnbarn kom precis hemifrån Öland. Nästa veckan blir det kanske Gotland! Kram och njut , hoppas DU har lång semester. Hälsning Bella

    SvaraRadera
  3. Hallå!
    Vi håller till vid hembygdsgården alldeles norr om Böda kyrka. 13-16 pågår det hela.
    Hej från Kerstin

    SvaraRadera